recept m.m


Jaha. Då var det det där med svampen alltså.



Här har ni min kvällsmat igår. Svampsoppa, väldigt smarrigt.
Jag har även ätit svampsoppa till lunch idag....
Och till kvällsmat nu så blev det lite svampsoppa.

Precis när jag och Lukas började bli rädda att svampen skulle ta slut för fort, plingade Lukas pappa på dörren och räckte över en GIGANTISK påse med....



svamp.

Så jag tror att det lär bli mat med svamp för oss resten av året.

Om ni också har lite svamp till övers och vill prova den asgoda soppan kommer receptet här:

Trattkantarellsoppa (4pers)
0,5 - 0,75 l svamp
2 msk smör
6 msk mjöl
1 l vätska (vatten och spad)
2 grönsaksbuljongtärningar
1 o en halv msk tomatpuré
50 - 75 g ädelost
3 dl creme fraiche
2 tsk citronsaft + ev. persilja

Gör så här:
Sila svampen och spara spadet.
Fräs svampen i smöret och tillsätt mjöl. Rör väl.
Späd med den ljumna vätskan (spadet och vattnet) tillsätt buljong.
Lägg i tomatpuré och ost.
Låt koka 10 min.
Tillsätt resten (om ni inte hällt i det innan....för det gjorde vi och det gick bra)
och krydda med salt och peppar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0